Letos na silnice a železnice půjde o skoro čtrnáct miliard korun víc
Finance

Letos na silnice a železnice půjde o skoro čtrnáct miliard korun víc

Když se po překlenutí roku loňského v letošní objevily na internetu informace o tom, kolik bylo vloni postaveno dálnic, lidé se začali navážet do politiků a jejich slibů. Opět byl loňský rok jen důkazem, že politici opravdu neplní sliby a že věřit jim, to je chyba největšího kalibru. Už dlouhá léta se pracuje na krásných, úhledných dálnicích a vloni se mělo postavit opravdu mnoho kilometrů dálnic. Z mnoha kilometrů se nakonec staly necelé čtyři kilometry, a to byl důvod k naštvání občanů. Sněmovna chce tuto situaci zachránit, a tak vyslala do světa informaci, že na silnice a železnice letos půjde o čtrnáct miliard víc než vloni.  

Státní fond dopravní infrastruktury bude během letošního roku hospodařit se zhruba 86 miliardami korun. Necelých jedenadvacet tisíc korun dostane fond z Evropské unie. Na výdaje spojené se silnicemi a železnicemi tak půjde letos o čtrnáct miliard korun víc než vloni.

Abychom byli konkrétní, na výstavbu a opravy silnic a dálnic bude využito 28 miliard korun, třicet miliard korun se využije na rozvoj železniční infrastruktury a zbylé miliardy by měly putovat na vodní cesty.  

Příjmy do fondu 

Pojďme si kromě rozdělení zmínit také příjmy do fondu. Ze silniční daně by měl fond získat něco málo přes šest miliard korun, ze spotřební daně skoro osm a půl miliardy korun a z mýtného by do fondu mělo natéct skoro deset miliard korun. Samozřejmě i dálniční známky jsou příjmem, odhaduje se, že dálniční známky vynesou zhruba pět miliard korun.  

Jak to bude letos s dálnicemi? 

Během letošního roku by se mělo zprovoznit zhruba padesát kilometrů silnic a dálnic I. třídy, pracovat by se také mělo kromě dálnici na modernizaci tratě mezi Prahou a jižními Čechami. Čtyřkolejná trať by měla být místem zrodu nových stanic, a sice Praha-Zahradní město a Praha-Eden.